Hra, vychova a život
Může-li se dítě zaměstnali, je to jeho nejkrásnější chvilka. Jeho nejmilejším zaměstnáním je hra. Nepohlížejme však na hru dítěte s nějakým podceňujícím úsměvem. Je pro dítě nesmírně důležitou, neboť vytváří schopnosti a povahové rysy, které dítěti přidělí v příštím životě odpovídající postavení, rozhoduje společně o jeho životním zdaru či nezdaru.
Proto záleží velmi na způsobu hry. Dítě velmi rádo ve hře napodobuje, ale nezůstává dlouho při napodobování, brzo se obrací k vlastnímu pokusu, k vlastnímu tvoření. Snažme se proto, abychom pomohli podle možnosti dítěti uskutečniti jeho vlastní pokus, je v tom jeho vlastní začátek příští samostatnosti. Jak se dítě osamostatňuje, je viděti při hře se stavebnicí.
Chvíli dítě staví podle předloh přiložených ke stavebnici, pak krásně postavenou stavbu zboří, odhodí předlohu a počne stavěti podle svého.
Nevytýkejme dítěti, že se vzdálilo od předlohy, nežádejme, aby se řídilo jen předepsaným způsobem. Nesmějme se jeho vlastnímu pokusu, i když je prostinký a neumělý.
Dnes máme po ruce hodnotné stavebnice vyráběné v Československu, z našeho materiálu, s naší silou a podnikavostí. Tyto stavebnice vyhovují plně našemu dítěti. Je dobře, že našemu dítěti můžeme v dnešní pokročilé době dáti hru-stavebnici, která bude jeho učitelem pro příští život. Máme velký výběr stavebnic.
Nepozorujeme ani, že je zde možnost dítěti dáti hru, která není ve skutečnosti hrou, ale učebnou pomůckou. Dítě vystaví ze stavebnice různé stroje, které se pohybují a znázorňují celou techniku strojů. Stavebnice se zdá nedostižná v pochopení, dítko postupně přichází k jádru věci a udivuje vás.
Na příklad ze stavebnice Edison může dítě lehce vystavěti elektrické jeřáby, motory, telefony, telegrafy, celé zařízení drah. To je již opravdu škola pro život, to není hra a přece si dítě hraje a získává. Co dá mnohdy učiteli za práci, nežli vysvětlí dětem, co je kladka nebo jak se převádí síla.
Jiné je, má-li dítě stavebnici, to je pak veselé učení, hraje si, postaví špalíček, kolečko, dá přes to motouzek a již tahá těžší břemeno hravě nahoru a dolů. Ihned pozná, co je kladka a současně také její účel. A tak je to i s dalšími možnostmi při stavbě ze stavebnice. Stroje, jako parní kladivo, soustruhy, jeřáby atd, to vše se dá sestavili.
Jak bude dítko vyzbrojeno pro život, můžete si udělati představu sami. Dovážely se k nám z ciziny kovové stavebnice, ale pro svou vysokou cenu byly dětem pouze snem. Dnes se však vyrábí u nás taková stavebnice kovová pod značkou Edison. Přáli bychom každému dítku, aby tuto stavebnici mělo.
Při této stavebnici je použito vše, co dítěti prospívá ve hře a pro život. Stroje v technické dokonalosti, v nejvyšší možnosti možno provésti z nejmenší stavebnice. Dítko, které mělo štěstí získati takovou stavebnici, hraje si a získává. Důležité při těchto stavebnicích je, že i předlohy a návod jsou provedeny tak, aby dítě poznávalo cenu vlastní práce a přemýšlení.
Snadno se odpoutává od předlohy a buduje základy toho, co později v životě vyznačuje člověka, který není odkázán na pomoc a vzor, dovede býti samostatný, nerozpakuje se dáti se svým směrem. Hra, jako první činnost v životě, povede k této samostatnosti.
Dopřejte proto dítěti, co je pro jeho život dnes tak důležité a pamatujte, že je dosti stavebnic domácí výroby, které, mu plno vyhovují, a co hlavní, jsou levnější, zhotovené v Československu.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1933: Nepodceňujte výběr hraček pro děti, kvalitní stavebnice může ovlivnit celý jejich život“