Stíhací letadlo překvapující výkonnosti?
Pilná práce konstrukterské dvojice Beneš-Hajn. — Zdokonalené stíhací typy. První noční stíhací letadlo.
Od studentských let „dělali aviatiku“ dva přátelé, nyní šefkonstruktéři továrny „Avia“, inž. P. Beneš a M. Hajn. Dělali ji po „svém“, a dělali ji věru skvěle. Úspěchy Avie jak domácí tak zahraniční jsou poctivě zasloužené a získaly Československu přední místo ve světovém letectví. Tam, kde tato konstrukterská dvojice byla již před lety, teprve cizina dospívá. Třeba jenom poukázati i na turistická letadla. Naše Avie možno nazvat vrcholem. Jejich cestovní výkony jsou jedinečné.
„Avia-B-H21“ s motorem Jupiter.
V přítomné době v továrně „Avii“ se pilně pracuje na několika vojenských a školních typech, jakož i na větším dopravním letadle, o němž budeme referovati později.
V dílnách Avie vyrábí se právě třetí serie stíhacích dvojplošníků „Avia B-H-21“ s motorem Hispano-Suisa-Škoda o 300 Ks. Je to největší serie stíhacích letadel, u nás vyrobená V poslední době konstruktérská dvojice Beneš-Hajn překonstruovala „jednadvacítku“ na motor Jupiter o 430 Ks. Anglie použila první tohoto motoru (též anglického původu) pro stíhací jednosedadlové letadlo, jejího příkladu následovala Francie a nyní Československo.
Od tohoto skvělého letadla očekává se nyní rychlost 260—270 km za hodinu, ohromná stoupavost (dosáhnutí 5000 m výšky asi v 10 minutách), a „stíhačka“ bude moci vystoupiti do výše 9000—10.000 m. Jakožto letadlo stíhací pro menší výšky bude překonstruováno tak, že dosáhne rychlosti přes 300 km v hodině při největší dosažitelné výšce asi 6000 m.
Podobné tendence konstrukční se jeví v Americe a v Anglii. Prací „Avie“ můžeme říci, bude Československo na vrcholu toho, co se dnes vo stíhacích letadlech dá docílili.
Noční „stíhačka.“
Zároveň se vyrábí serie školních akrobatických letadel „Avia B-H 22“ s motorem Hispano-Suiza 180 Ks. Toto letadlo bylo přijato jako naše armádní stíhací letadlo noční pro svoji malou přistávací rychlost a pro výhody letadla pro tuto službu. Je to první naše „noční stíhačka“.
Svého času jsme podotkli, že Avia se snad ocitne ve znamení motorů vzduchem chlazených. U letadel k vojenským účelům továrna počíná užívali opravdu hvězdicových, vzduchem chlazených motorů. Cizina věnuje motorům vzduchem chlazených největší pozornost. Let Cobhamův do Kapského Města byl proveden se vzduchem chlazeným motorem Jaguar.
Proto Avia zasazuje také do prvního čsl. stíhacího dvousedadlového letadla „Avia B-H 26“ Jupitera o 430 Ks. Letadlo se konstruuje podle principu jako B-H 21, vítěze v loňském rychlostním závodě o cenu presidenta republiky.
Letadlo — jak mi praví pan šefkonstruktér Beneš — bude odpovídati požadavkům bombardovacím. Bude míti rychlost s menší únosností, 500—600 kg pum, při rychlosti asi 230 km v hodině. Aerodynamicky bylo zjištěno, že když se u typů B-H zatížení zvýší nad 20—30 kg, rychlost zůstává takřka nezměněná.
O dalších plánech továrny „Avie“ zase příště.
témata článku:
Diskuze k článku „Rok 1926: Představení nejnovější české stíhačky Avia BH-21, která se vyrovná světové konkurenci“