Rok 1911: Nečekaný důvod prvního úspěšného letu ing. Kašpara do Prahy

rubrika: historické články / letectví a vzduchoplavba, původně vyšlo: Osvěta americká - 1911, autor neuveden.
Pardubický rodák ing. Jan Kašpar je znám jako průkopník létání u nás a první člověk, který podnikl úspěšný dálkový let do Prahy. Víte ale, jaký byl skutečný důvod pro jeho let 13. května 1911? Dobový článek vám ukáže, že Kašparovi šlo tehdy i o něco jiného než o samotný rekord.
Následující text pochází z roku 1911

Inž. Kašpar letěl z Pardubic do Prahy na svatbu svého přítele.

Inž. Kašpar, jenž Prahu v srpnu na Proseku osvobodil kletby, že v Praze se nemůže provésti veřejný let, po soustavné přípravě krok za krokem provedl v sobotu dne 13. května čin, který si takřka učinil úkolem svého života.

Vzlétl ze svého rodiště Pardubic, jež proslavil v mladičkém aviatickém sportu, letěl nad žírnými nivami polabskými, nad městy a dědinami, veplul do husté mlhy nad Prahu, přeletěl královské Hradčany a nad výšinami levého břehu Vltavy doletěl nad Velkou Chuchli, kde na pozemku zbraslavského panství přistál.

Chuchle, nazvaná kdysi Waterloo české aviatiky, jest dnes místem, které by zasluhovalo památník, jakého se dostalo místu, kde Blériot, přelétnuv kanál La Manche, se poprvé dotkl anglické půdy.

První velký cestovní let v Čechách, jehož hodnota zvýšena přeletem nad Prahou nebezpečným už samým sebou a nebezpečnějším v husté mlze — nemá jako všechny šťastné podniky historie.

Kašpar vzlétl, letěl, přistál.

— V 6 hod. 13 min. ráno opustil zemi v Pardubicích. Zakroužil dvakrát nad letištěm a zaměřil ku Přelouči. Nad Kolínem byl spatřen v 6 hod. 47 min. ve výši 400 m. Český Brod minul v 7 hod. 8 min.

Nad Prahou se úchvatný zjev “zlatého ptáka” vynořil z mlhy v 7:21 minut.

Přilétnuv nad Prahu od východu, pustil se k vodárenské věži nad Libní, poznal Prosek, u něhož v srpnu minulého roku létal a pustil se nad Vltavu, kterou se chtěl nechat vésti. Avšak hustá mlha mu znemožňovala orientaci.

Vltava mu jen místy závojem mlhy probleskovala. Přeletěl viadukt severozápadní dráhy. Byl viděn z Invalidovny i Manin, přes něž zaměřil k západu. Nad Hradčany zase poznal přesně, kde jest. Poznal arcibiskupský palác, Petřínské stráně a maje Vltavu po levé ruce, spěl k jihu.

Zpravodaje časopisů, kteří ho očekávali za přejezdem dráhy v Chuchli, ale od Pankráce překvapil, zjeviv se náhle v plné velebě nad stráněmi chuchelskými. Předletěl uhánějící automobil zpravodajů a letěl k Lahovicům, kde uhnul velkým obloukem v pravo. Ustavičně se snižuje přistál po druhém kole na poli zbraslavského panství vedle zahrad páně Waltrových nedaleko pracujících žen.

K zpravodajům se inž. Kašpar vyslovil: “Šlo to jako na drátku, až na tu mlhu a několik nárazů větru nad Prahou. Škoda, že jsem Praze nemohl ukázati více. Ale kolik je hodin?”

— “7 hod. 45 minut —” zněla odpověď.

— “Tedy času dost, abych se dostal včas na svatbu svého přítele” — neboť inž. Kašpar letěl do Prahy opravdu jako svatebčan.

Trať z Pardubic do Prahy uletěná i se zatáčkami odhadována jest na 120 km (80 mil) a uletěna za 1 hod. a 32 minuty.


Původní zdroj historického článku:
Osvěta americká - 1911, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
15. července 2022


Diskuze k článku „Rok 1911: Nečekaný důvod prvního úspěšného letu ing. Kašpara do Prahy“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.