Rok 1910: Báječné úspěchy prvních pilotů

rubrika: historické články / letectví a vzduchoplavba, původně vyšlo: Národní listy - 1910, autor neuveden.
Dnes pokládáme letadla za běžný dopravní prostředek, který může bezpečně dopravovat cestující na vzdálenosti dlouhé stovky i tisíce kilometrů. Článek z roku 1910 vám ale ukáže svět prvních letadel a odvážných pilotů, kdy se za velký úspěch pokládaly úplně jiné letecké výkony.
Následující text pochází z roku 1910

Vzduchoplavba

Nové úspěchy Farmanovy školy.

Ze žáků H. Farmana se vyznamenal poslední dobou zejména peruanský sportovec Chavez, který onehdy letěl bez přerušení 1 hod. 7 minut. 3. t. m. se vznesl Chavez do výše 510 m.

— Učitel Farmanovy školy Vandenborn letěl z Mourmelonu do Remeše, kde po 30 km, ulétnutých za 22 minuty, přistál uprostřed cvičícího vojska. Pobyv tři hodiny, v kteréž době byl náležitě slaven vojskem a přijímal blahopřání důstojníků, letěl zpět ve značné výši. Zabloudil však a snesl se k zemi v obci Prosnes, aby se poptal, kde jest. Odtamtud letěl do Mourmelonu, kde se objevil ve výši 150 m, kdy Chavez kroužil 500 m nad plání. Vandenborn vypnul ve výši 150 m motor a v nádherném klouzavém letu se snesl.

— Geo A. Chavez podnikl teprve sedmý svůj výlet v aeroplanu. Poněvadž nikdy se nevznesl v balonu, zažil zcela nové dojmy. Nejmohutnějším z nich, který zatlačoval všechny ostatní, byl strach, aby nevypověděl službu stabilisator příčný. Osmělen, hodlá se Chavez pokusiti o výškový rekord.


Rougierovy lety nad mořem.

Rougier zahájil 3. března své lety nad mořskou zátokou u Monte Carlo. Úkolem jeho jest vznésti se na úpatí tvrze Antoine u Monaka, letět přes moře na Cap Martin, otočití a vrátiti se ke startu. Trať tam a zpět měří asi 9 km nad mořem.

Připomenouti dlužno, že loni touto dobou se sešlo k aviatickému meetingu v Monaku množství přihlášek, ale žádný z konkurentů se neodvážil k letu zmíněnou tratí. Rougier se vznesl o 5. hod. z přístavu a ustavičně stoupaje letěl nad moře, provázen pozdravy ohromných zástupů.

Po pěti minutách otočil nad Cap Martin a ve výši 100 m se vrátil přes zátoku a přístav zpět na místo odletu.


Původní zdroj historického článku:
Národní listy - 1910, autor neuveden.


témata článku:
datum digitalizace historického článku a zveřejnění na internetu:
17. května 2022


Diskuze k článku „Rok 1910: Báječné úspěchy prvních pilotů“



 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2024 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je již od počátů svého fungování v roce 2011 provozován
na originálním redakčním systému z dílny Perpetum web design.