Auto nyní vs. před 100 lety. Jak se jezdilo, jaké byly dopravní nehody, v jakém stavu byly silnice?

článek je inzerce, nejde o historický text
Automobil je dnes pro většinu rodin téměř samozřejmostí. Před 100 let ale šlo do značné míry i přes rychlý rozvoj o vzácnost. Jak silniční provoz tehdy vypadal?


Automobilový průmysl byl na vzestupu

Dynamický rozvoj průmyslu na přelomu 19 a 20. století znamenal i rychlý rozvoj průmyslu automobilového. Zatímco kolem roku 1920 jezdilo v tehdejším Československu jen několik tisíc automobilů, již o deset let později bylo na našem území automobilů více než 100 000 kusů. Následně rostl jejich počet o desetitisíce každým rokem.

Zatímco procentuálně už počet automobilů neroste v dnešní době tak rychle, v absolutním vyjádření je tempo ještě rychlejší. Za posledních deset let u nás přibyl milion nových automobilů v provozu. Zatímco před sto lety byl automobil majetkem nejbohatších, dnes minimálně na starší ojeté vozidlo finančně dosáhne prakticky každá rodina.

Nulová pravidla a první vážné nehody

Jelikož automobily byly absolutní novinkou, jejich odvětví nebylo nijak regulované. Na samém počátku tedy neexistovala žádná registrační povinnost, pravidla silničního provozu, rychlostní limity či řidičské oprávnění. Za volant tedy mohl bez obav sednout i občan mladší 18 let a vůz mohl řídit dle libosti.

S tím, jak provoz na silnicích rostl, se samozřejmě začala situace měnit, a to nejen v ČSR, ale i v USA a ve zbytku Evropy. Bylo tomu tak kvůli rostoucímu počtu vážných nehod. Zatímco dnes je hlavní příčinou nepozornost řidiče, tehdy byl na vině především všeobecný „chaos“ na cestách. Na silnicích se tak postupně objevovaly značky regulující přednost v jízdě, vodorovné značení a ve velkých městech dokonce i první semafory.

Dnes můžeme říct, že pravidla silničního provozu jsou jedním z nejlepších příkladů regulace na státní úrovni – a dokonce jedním z nejlepších příkladů sjednocení pravidel napříč státy celého světa. I když se naučíte pravidlům provozu v České republice, drtivá většina předpisů bude platná i v zahraničí.

Rozvoj pojistných produktů

Stejně jako se rozvíjely silnice – z prašných cest se stále častěji stávaly silnice dlážděné a později asfaltové – došlo také k rozvoji pojistných produktů. Již ve 30. letech se objevila zákonná regulace nařizující sjednání povinného ručení některým majitelům automobilů. Sjednat povinné ručení však nebylo zdaleka tak lehké jako dnes, kdy vše lze udělat za pár minut přes internet. Navíc i u produktů jako havarijní pojištění cena v dnešní době dává smysl. Před sto lety ale byly podobné pojistné produkty službou pro nejbohatší.




Článek není historický text a informace v něm uvedené nemusí vyjadřovat názory redakce.


datum vydání:
7. února 2022


 

Líbí se Vám naše původní historické články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!


Nabízíme v eshopu
Obchod.Bejvávalo.cz




Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly napsány v době původního vydání.
V historických článcích nejsou prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu.

Námi vydávané historické texty, fotografie a obrázky pocházejí z právně volných zdrojů.

Upozorňujeme, že na naši digitalizaci historických zdrojů a kolorování fotografií se již autorská ochrana vztahuje!
Pokud od nás chcete nějaký obsah přebírat, tak nás prosím nejdříve kontaktujte pro domluvení podmínek. Děkujeme za pochopení.

© 2011 - 2022 Bejvávalo.cz
ISSN 2570-690X

Magazín Bejvávalo.cz je soukromý projekt, provozovaný už od svého začátku v roce 2011 zcela BEZ DOTACÍ či jakékoliv jiné státní podpory.