Jízdní kolo na sníh (1901)
původně vyšlo: Věda a práce 1901, autor neuveden

Jste nadšený cyklista, kterému vadí že v zimě na sněhu a ledu kolo nepříjemně klouže? Tak si zkuste ze svého bicyklu udělat zimní speciál stejně, tako to nadšení cyklisté dělali již v roce 1901.

Bicykl přeměněný na lední saňky. - klikněte pro zobrazení detailuBicykl přeměněný na lední saňky.

Sněhové kolo

Saňkový bicykl jest právě nyní pro zimní období vhodným předmětem sportu. A to tím spíše, poněvadž si jej snadno z obyčejného bicyklu upraviti můžeme. Myšlénka tato není sice nikterak nová, jestiť tak stará jako bicykl sám; avšak dosud nepodařilo se nikomu navrhnouti rychlý a levný způsob, jak by se kolo na saně přeměniti mohlo, ačkoli podobných návrhů bylo již velmi mnoho učiněno.

Bicyklové saňky, které svým Čtenářům tuto na obraze předvádíme, sestávají v podstatě z obyčejného bicyklu, jemuž se toliko zadní kolo sejme. Na předním kole připevní se pomocí dvou kovových objímek na pneumatice a obruči jednoduchá brusle. Brusle jest ke kolu tak pevně přimknuta, že sešinutí její stranou nebo sešikmění její jest naprosto vyloučeno. Zadní kolo nahradí se zvláštním kolesem poháněcím, jež se od kola tím liší, že postrádá loukotě. Dvanáct ocelových mečíků je tu zakončeno v ostré, dobře zakalené hroty, jimiž se koleso od ledu odráží. Aby se pak mečíky příliš neohýbaly, spojeny jsou vespolek pletivem drátovým, jak na obraze jest viděti. Tím že konce mečíků zůstávají volnými, ponecháno jest jim dostatečné míry pružnosti, aby jednak svému poháněcímu úkolu dobře vyhovovati mohly, aniž by saňkami příliš strkavě pohybovaly, jednak aby se ani z původní polohy opětovnými nárazy nevyšinovaly, ani se zase nelámaly.

Toto poháněci koleso uvádí se v otáčení obyčejným šlapacím zařízením velocipedovým a spočívá při tom na malých saňkách, které pro bezpečnost polohy jsou mimo to pevně spojeny s pedálem. Výškou těchto saněk určuje se zároveň míra, po kterou se hroty mečíků do ledu zabořují. Saňkový bicykl hodí se, jak již z popisu lze poznati, především pro jízdu po ledě; avšak dá se ho rovněž se zdarem užiti k jízdě na zmrzlém, tvrdém sněhu.

Novinka tato vyskytla se loni v závodě »Jee Gycle Manufacturing Co« v Milwaukee (Wiscousin) v Severní Americe. Avšak není nám známo, jaké rychlosti při jízdě na ledě bylo dosaženo a zdali se také při delších výletech a cestách osvědčila. Kdo by svoje kolo chtěl na takové saňky předělati, musil by si dát zhotoviti právě popsané koleso a oboje saňky pod přední i zadní kolo.




Debata k článku 'Jízdní kolo na sníh (1901)'
originální zdroj, ze kterého tento historický článek pochází:
Věda a práce 1901, autor neuveden


datum digitalizace a zveřejnění historického článku na internetu:
11. ledna 2017





vytisknout článek



Všechny historické články jsou 100% reálné! Zveřejňujeme je tak, jak byly sepsány v době původního vydání včetně původních obrázků.
Nejsou na nich prováděny žádné jazykové úpravy podle dnešního pravopisu ani opravovány původní překlepy.

© 2011 - 2017 Bejvávalo.cz - další publikování a šíření obsahu serveru je bez souhlasu provozovatele zakázáno.
Pokud chcete nějaký obsah převzít tak nás prosím kontaktujte.   RSS kanál serveru www.Bejvávalo.cz

  ISSN 2570-690X

Naše další projekty: